Ştiri

Cum a crescut Warby Parker de la start-up de ochelari la afacere sustenabilă

Dacă Dave Gilboa ar fi fost mai atent cu ochelarii săi, Warby Parker s-ar putea să nu existe. În 2008, Gilboa a pierdut o pereche de ochelari Prada în valoare de 700 de dolari într-o excursie de backpacking, cu puțin înainte de a începe un program de MBA la Wharton School din Universitatea Pennsylvania. Acolo, s-a întâlnit cu colegii săi - Neil Blumenthal, Andy Hunt și Jeff Raider - care au înțeles frustrarea sa. În câteva luni, colegii au început să lucreze la o soluție care, în cele din urmă, avea să dezvăluie aproape 150 de miliarde de dolari din industria globală a ochelarilor. Ei au cofondat Warby Parker, o marcă inovatoare care vinde direct consumatorului și care a vândut milioane de perechi de ochelari, atât online, cât și în 269 de magazine fizice din SUA și Canada. Warby Parker a generat aproape 670 de milioane de dolari în venituri anul trecut. În prezent, are o valoare de piață de 1,79 miliarde de dolari, cu Gilboa, de 43 de ani, și Blumenthal, de 44 de ani, ca co-CEO. Pentru cele mai multe mărci care vând direct consumatorului, ultima piesă, elusive, a puzzle-ului este profitabilitatea, adesea din cauza marjelor foarte mici. Warby Parker este pe cale de a ajunge aici: câștigă mai mulți bani din magazinele fizice decât online, iar examenele oftalmologice efectuate în magazin aduc venituri suplimentare, așa că plănuiește să deschidă constant mai multe locații. Strategia simplă ar trebui să împingă compania într-un loc de profitabilitate și stabilitate care a scăpat atât de multor colegi ai săi, spun analiștii din industrie - probabil chiar anul viitor. "Nevoia de ochelari și lentile de contact continuă să crească și să crească și să crească," spune Blumenthal pentru CNBC Make It. "Și punem Warby Parker într-o poziție de a profita de această creștere, de a satisface această nevoie mare în continuă expansiune." Warby Parker a fost lansată în februarie 2010, când cei patru cofondatori erau încă studenți cu normă întreagă. Au apelat la economiile lor - 30.000 de dolari de fiecare, pentru un total de 120.000 de dolari - iar Blumenthal a folosit conexiuni cu producătorii de ochelari de la fostul său loc de muncă la VisionSpring pentru a crea prima inventar a companiei. "Ne-am investit economiile de o viață pentru a face afacerea să decoleze," spune Gilboa. Startup-ul a fost condus din apartamentul lui Blumenthal, nu dintr-un birou, și nu au luat salarii. Au angajat un publicist de modă pentru a crește gradul de conștientizare. Vogue și GQ au scris despre lansarea sa, GQ referindu-se la aceasta ca "Netflix-ul ochelarilor." Articolele au fost publicate tocmai când site-ul Warby Parker a fost dat online, iar business-ul a fost rapid copleșit de comenzi. Compania în devenire a atins obiectivele de vânzări ale primului an în cadrul a trei săptămâni. Clienții continuau să ceară să viziteze birourile Warby Parker pentru a încerca ochelari în persoană. Așadar, după absolvire și stabilirea sediului în New York, cofondatorii au transformat o parte din spațiul biroului în showroom. "Brusc, eram pe cale să facem 3 milioane de dolari din vânzări [anuale] din biroul nostru," spune Blumenthal, numind acest moment "momentul de iluminare." Warby Parker a deschis primul său magazin fizic în cartierul SoHo din Manhattan în 2013. Anul trecut, magazinele de retail au reprezentat mai mult de două treimi din veniturile Warby Parker, peste 440 de milioane de dolari. Co-CEO-ii speră să opereze în cele din urmă mai mult de 900 de locații. "Anul acesta, vom deschide 40 de magazine și putem planifica să continuăm pe această cale ani de zile," spune Blumenthal. Veniturile Warby Parker au crescut constant în fiecare an, totuși, compania de 14 ani rămâne neprofitabilă. Blumenthal și Gilboa se referă la o cifră EBITDA ajustată - în cazul Warby Parker, "EBITDA ajustată" înseamnă excluderea unei serii de costuri nerecurrence, donații caritabile și cheltuieli legate de taxe din fundamentele companiei - de 52,4 milioane de dolari anul trecut ca dovadă a viabilității financiare. Aceasta este de fapt o evaluare corectă, spune Anthony Chukumba, director general și analist la Loop Capital, o bancă de investiții și firmă de consultanță. "Compania nu are datorii și generează flux de numerar liber astfel încât să poată finanța continuarea creșterii," spune el, adăugând: "Warby Parker va fi profitabilă din toate punctele de vedere net de venit anul viitor." Blumenthal și Gilboa promovează planuri pentru a face din Warby Parker o "companie holistică de îngrijire a viziunii" transformând magazinele în "un singur punct de contact" pentru nevoile de îngrijire a ochilor ale clienților, spune Blumenthal. Într-un apel recent de câteva cuvinte, Blumenthal a notat că adăugarea examenelor de vedere în magazinele de retail a ajutat la creșterea veniturilor medii pe client cu mai mult de 9% anul trecut. Astăzi, Warby Parker operează 269 de magazine și plănuiește să deschidă sute de altele. Clienții activi au crescut și ei: compania avea mai mult de 2,3 milioane de clienți în 2023, o creștere de 30% față de 2019, conform unei analize Make It a depunerilor la SEC. Dar în comparație cu giganții din industrie, Warby Parker rămâne mic. EssilorLuxottica, compania italiano-franceză de ochelari care se află în spatele Ray-Ban și Oakley, a generat mai mult de 28 de miliarde de dolari în vânzări anul trecut. Blumenthal susține că există mult spațiu pentru creștere în cadrul acestei piețe globale uriașe a ochelarilor, motiv pentru care nu ezită să numească următorul obiectiv ambițios al companiei. "Vrem ca Warby Parker să devină una dintre cele mai iubite mărci din lume," spune el.

Sursa