Ştiri

Cum Too Good To Go ajută oamenii să găsească mâncare rămasă la reduceri mari

David Niles va merge la mari lungimi, sau adâncimi, pentru a salva mâncarea de la a fi irosită: Uneori, bărbatul de 63 de ani merge la căutări în containere de gunoi lângă casa sa din Brooklyn, New York.
Versiunea digitală, mult mai sanitară, spune Niles, este o aplicație numită Too Good To Go, unde comercianții cu amănuntul, precum restaurantele și brutăriile, vând "pachete surpriză" cu mâncare rămasă la prețuri reduse, de obicei între 3,99 și 9,99 dolari fiecare în SUA.
A cheltuit aproape 10.000 de dolari pentru a ridica aproape 2.000 de pachete surpriză pe bicicleta sa în ultimii patru ani, spune el.
Too Good To Go, o companie cu sediul în Copenhaga, fondată în 2015, a obținut anul trecut venituri de aproape 162 milioane de dolari, conform documentelor revizuite de CNBC Make It — în principal prin luarea unei cote din fiecare achiziție de pachet surpriză și colectând taxe anuale de membru de la comercianți.
În SUA, compania ia de obicei 1,79 dolari pe pachet și percepe o taxă anuală de membru de 89 dolari, spune un purtător de cuvânt al companiei.
Public, misiunea Too Good To Go este de a ajuta la reducerea risipei alimentare la nivel global, o problemă care costă lumea 1 trilion de dolari pe an, estimează Banca Mondială.
Compania nu a avut încă un an profitabil, reinvestind fluxul de numerar în expansiune geografică, adăugând noi comercianți în aplicația sa, construind noi birouri de suport și achiziționând alte startup-uri, spune CEO-ul Mette Lykke.
"Vrem cu adevărat să conducem o companie profitabilă," spune Lykke, care menționează că afacerea sa a câștigat 8 milioane de dolari anul trecut înainte de a scădea costurile unice.
"Dacă am fi vrut cu adevărat, am putea fi mai hardcore pentru profitabilitate.
Dar din nou, nu este cu adevărat motivul pentru care suntem aici," adaugă ea.
Too Good To Go a fost fondată inițial de un grup de cinci antreprenori danezi: Thomas Bjørn, Stian Olesen, Klaus Bagge Pedersen, Brian Christensen și Adam Sigbrand.
Lykke a aflat despre companie în timpul unei conversații cu o altă femeie într-un autobuz lângă Copenhaga și a participat la prima rundă de finanțare în 2016 ca investitor angel.
Fiind ea însăși antreprenor, Lykke a cofondat o startup de fitness social numită Endomondo, care a fost achiziționată de Under Armour pentru 85 milioane de dolari în 2015.
"Am crezut doar că [Too Good To Go] este cea mai genială aplicație și am adorat conceptul," spune ea.
În 2017, fondatorii Too Good To Go au decis că au nevoie de un CEO care să crească mai eficient compania — și i-au cerut lui Lykke să preia, spune un purtător de cuvânt al companiei.
Una dintre primele sale acțiuni a fost să examineze mai profund finanțele startup-ului, care erau într-o astfel de stare precară încât s-a dus acasă și i-a întrebat pe soțul ei dacă ar trebui să se retragă din funcție, spune ea.
Primul pas al lui Lykke către creșterea companiei a fost, de fapt, o contracție, închizând Too Good To Go în patru dintre cele 10 țări în care operau.
Afacerea s-a extins "mult prea repede, mult prea devreme" fără a-și da seama complet de modelul de afaceri, spune ea.
De atunci, Lykke a re-expansat compania pentru a include un serviciu de produse alimentare, un sistem software pentru comercianții cu amănuntul de alimente și 100 de milioane de utilizatori în 19 țări din Europa, America de Nord și Australia.
Aplicația a ajuns în Statele Unite în 2020 și găzduiește deja comercianți în 33 de zone metropolitane din SUA și numără, spune un purtător de cuvânt al companiei.
"[Risipa alimentară] este o problemă masivă, masivă, și este important să o rezolvăm repede," spune Lykke.
Too Good To Go, care a atras aproape 158 milioane de dolari în financiare de investiții, nu este singura companie pe profit care încearcă să reducă risipa alimentară.
Capitaliștii de risc au investit mai mult de 1 miliard de dolari în industria de nișă, finanțând afaceri de la serviciul de livrare de produse alimentare online Misfits Market la sistemul de compostare acasă Mill, conform datelor PitchBook.
Comercianții cu amănuntul nu obțin adesea profituri uriașe din vânzările Too Good To Go, dar un venit este mai bun decât 0 dolari pe care l-ar obține din aruncarea surplusului de mâncare.
Și la Delish Bakery din Medford, Oregon, de exemplu, proprietarul Susan Prunty spune că mai mulți dintre clienții ei de la Too Good To Go au devenit clienți regulat plătitori.
Unii utilizatori ai aplicației, cum ar fi Niles, căutătorul de containere din Brooklyn, se tem că Too Good To Go "spală verde" problema risipei alimentare, oferind utilizatorilor impresii false de responsabilitate ecologică.
Dar dacă toți comercianții alimentari din SUA ar folosi un mecanism similar de reducere a prețurilor, ar salva anual un milion de tone de alimente, conform calculului făcut de organizația nonprofit ReFED din Chicago.
"Aceasta este echivalentul ecologic a aproximativ 900.000 de mașini care ies de pe drum," spune Dana Gunders, președintele ReFED.
O abordare profitabilă și ecologică nu poate garanta succesul viitor al Too Good To Go.
Comercianții ar putea să elimine intermediarul prin lansarea unor programe similare singuri, obstacolele de reglementare a siguranței alimentelor variază de la o țară la alta și compania va ajunge în cele din urmă să rămână fără magazine de adăugat la aplicația sa, spune analistul de tehnologie alimentară PitchBook, Alex Frederick.
Viitorul Too Good To Go depinde de credința în potențialul pe termen lung al modelului său de afaceri și de convingerea de a rămâne pe curs pe termen lung, spune Lykke.
"Sunt foarte convinsă că avem un model strălucit aici," spune ea.
"A avea o idee sau un concept grozav este fantastic, dar este într-adevăr doar 10% din a ajunge acolo.
Restul este totul despre execuție."

Sursa